قهوه انح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قهوه انح

شكلك تعبان ومتضايق شدلك كورسي واقعد تشرب ايه بقي مع قهوه انح مش حتقدر تزوغ م الحساب

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Princess
دراع المعلم اليمين
دراع المعلم اليمين
Princess

عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه Empty
مُساهمةموضوع: عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه   عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه Icon_minitimeالأحد ديسمبر 07, 2008 1:48 pm

عايز تحل مشاكلك ؟

يا ترى ايه هي المشاكل اللي بتعاني منها ؟؟

فكر مع نفسك كده و اكتب كل المشكل اللي انت حاسس انها بتعيق سعادتك و تقدمك ..

- الناس مش فاهماك ؟

- الظروف حواليك صعبة ؟

- المدير في الشغل مضايقك ؟

اكتب مشاكلك بسرعة في ورقة قبل ما تقرا الموضوع و هانرجعلها بعدين..

* * *

كتبت؟؟ جميل .. تعالى بقى نعرف ايه الحكاية..

عشان تحل جميع مشاكلك لازم أولا تفكر بأسلوب صح..لأن الباحثين اكتشفوا ان الفرق الحقيقي بين الناجحين والفاشلين هو نمط تفكيرهم..

فيه نمطين من التفكير هم اللي بيحددوا ما ذا كنت انسان ناجح و لا فاشل .. و النمطين دول يمكن تغييرهم بإرادتك..

==================
نمط الفاشلين في التفكير
==================

الفاشلين دايما بيميلوا انهم يهربوا من مواجهة مشاكلهم بحيلة ظريفة قوي.. و هي حيلة : (أنا ضحية الظروف و لا يد لي في حل مشاكلي !)

تلاقي الواحد من دول قاعد يلوم كل اللي حواليه.. أبوه لأنه كان بيعاقبه- الفرص لأنها غير متاحة – زوجته لأنها مش فاهماه - مديرة لأنه مش بيقدره - الجو لأنه مش مناسب !!

تلاقيهم فنانين في تأليف أسباب فشلهم و يبتدوا يدوروا على شماعات يعلقوا عليها فشلهم.. أي شماعات و خلاص .. أي شيء يلوموه إلا هم أنفسهم !

تلاقيه قاعد يلوم كل حاجه حواليه و يعتبرها سبب فشله و تعاسته.. و يعتبر نفسه ضحية وسط ظروف صعبة لا يد له فيها..

لو لقيت المشاكل اللي انت كتبتها انت دايما فيها الضحية .. فأنت في مشكلة و يجب أن تغير نمط تفكيرك !

=================
نمط الناجحين في التفكير
=================

الناجحين دايما بيفكروا بأسلوب مختلف عن كده ..

يقول ريتشارد باندلر: ( أنا مسئول عن عقلي , إذن أنا مسئول عن نتائج أفعالي..)

طريقة التفكير دي هي : أنا مسئول عن حياتي مش أي حد تاني ..

بدل ما يقول : مشكلتي هي ان الناس مش فاهميني..

يقول : مشكلتي هي إني مش قادر أخلي الناس تفهمني !

فاهم الفرق ؟

بدل ما يقول : مشكلتي هي ان المدير مش بيقدرني .

يقول : مشكلتي هي اني مش عارف أقنع المدير بقدراتي !

المشكلة حلها عندك انت مش عند الناس !

بدل ما تقول: مشكلتي ان الظروف صعبة.

قول: مشكلتي هي اني مش عارف أقهر الظروف !

عشان تنجح لازم تؤمن تماما ان لك سيطرة تامة على حياتك و انك مش ضحية ظروف و لا حاجه ..لو فيه مشكلة يبقى انت السبب فيها و انت اللي في ايدك حلها .. لوم نفسك انت مش تشوف شماعة تعلق عليها مشاكلك..

انت في ايدك تغير اي حاجه حواليك و اي مشكلة انت بنفسك ممكن تتولى حلها .. هي دي مهمتك طوال حياتك.. الناجحين بيفكروا بالأسلوب ده.

لو فكرت بأسلوب الضحية , هاتبقى فاشل و مش هاتغير حاجة لأنك – ببساطة – أقنعت نفسك ان قوى خارجية هي اللي بتتحكم فيك و تفضل تستحمل اللي بيجرالك و خلاص .. انما لو آمنت ان اي مشكلة بتحصل, حلها في ايدك انت مش في ايد اي حد تاني , هاتتحرك و تحلها و تبطل تلوم الظروف اللي حواليك.. لو لقيت نفسك بتلعب دور الضحية .. و لقيت نفسك قاعد تلوم شخص ما أو ظروف معينة.. اعرف ان آن الأوان تير طريقتك لأنها مش هتاخدك للاتجاه الصحيح..

انت مسئول عن حياتك و أي تغيير انت عايزه هاتحققه نفسك, مش بلوم الظروف و الأشخاص..

هي دي بداية تحقيق التغيير الايجابي اللي بتتمناه لحياتك..

و نتقابل في عامود النور اللي جاي..

د.شريف عرفة
Moamen Hassan
المعلم صاحب القهوه
المعلم صاحب القهوه
Moamen Hassan

عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه Empty
مُساهمةموضوع: رد: عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه   عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه Icon_minitimeالإثنين ديسمبر 08, 2008 2:04 am

معلومات جميله اوي للنجاح ولطريقه التفكير السليم
بصراحه انا ابتديت احب د.شريف
https://anna7.ahlamontada.net

عايز تحل مشاكلك؟؟ د.شريف عرفه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-